Az oldal jelenleg ZÁRVA van!
Kérem próbálkozzon újra egy későbbi időpontban.
Új jelszó kérése

IZGALMAS ILLAT MÁRKÁK

2015.11.10 15:34
Guccio Gucci és a zabla - avagy a Gucci márka története
Gucci ikonok

A Gucci a legismertebb és legkeresettebb luxus divatmárkák egyike a világon. A márka és a cég története legalább olyan fordulatos, mint egy regény, sőt krimibe illő időszakai is vannak.

Guccio Gucci 1881-ben született az olaszországi Florence-ben egy kézműves mester fiaként. Egészen fiatalon ő is nyeregkészítéssel foglalkozott, majd 18 évesen úgy döntött, hogy Párizsban próbál szerencsét. A sors azonban végül Londonba vetette, ahol a Savoy hotelben kapott állást. A gazdagok csomagjait cipelve értette meg a minőség és a divat lényegét, amely egyeseknek minden pénzt megér.

Hazatérve azon kezdett munkálkodni, hogy a Londonban megismert ízlést és a helyi kézműves hagyományokat összeegyeztesse. 1921-ben nyitotta meg első üzletét Firenzében, ahol bőrárut és lószerszámot árult. A termékek készítésében a család minden tagja, felesége, öt fia és egy leánya is részt vett. Alig telt el néhány év és a lovas élet által ihletett táskák, bőröndök, kesztyűk, övek és cipők rendkívül keresetté váltak a helyi arisztokraták és az ott üdülő külföldiek körében.

A ’30-as években a bőrnek, mint alapanyagnak a hiánya inspirálta Guccit arra, hogy helyettesítő anyagok után nézzen. Ekkor kezdte táskáit az akkoriban luxusnak egyáltalán nem tekintett, különböző alapanyagú vásznakkal kombinálni. Ez a kombináció később is a márka egyik jellegzetessége maradt.

Bamboo táska


Hasonlóképpen említést érdemel ebből a korszakból a szintén ikonikus „gyémánt minta” megjelenése, amely egyfajta előzetese a később híressé váló GG logónak. A következő évtized talán leghíresebb momentuma a Gucci Bamboo táska megjelenése. A táska alakja egy nyeregre emlékeztetett, a füle pedig hajlított és kifényesített bambuszból készült.

Guccio Gucci 1953-ban bekövetkezett halála után a céget fiai vitték tovább, üzleteket nyitva a világ számos pontján. A sors érdekes fintora, hogy ugyanebben az évben jelent meg a későbbiekben szintén ikonikussá vált zabla, mint díszítő elem egy puha, mokaszinszerű, fekete bőr férficipőn. A modell elsöprő sikert aratott, ilyet viselt többek között több hollywoodi sztár is, mint Clark Gable, John Wayne és Fred Astaire. 1980-ban bekerült a Metropolitan Museum of Art gyűjteményébe.

Cipő a híres zablával

A cipővel együtt a zabla is elindult a hírnév megszerzésének útján. Nemcsak a cserzett bőrből készült, kézzel varrott táskákat díszítette. Azóta kicsinyítették és nagyították, használták bőr, selyem és textil felületeken a luxust jelképező mintaként, és drága ékszereket is formáztak belőle.

Hasonlóképpen az ötvenes években jelent meg először a Gucci zöld-piros-zöld csíkokból álló megkülönböztető jegye is, amely szintén a márka lovas gyökereire utal, hiszen nem más ihlette, mint a nyeregtartó heveder. A toszkán hagyományokból a luxus világába emelkedett csíkok a márka védjegyévé váltak.

Aldo Gucci tehetségének köszönhetően a hatvanas évekre a Gucci márka státuszszimbólummá, a luxus és a siker elmaradhatatlan jelképévé vált. Olyan hírességek viselték a termékeit, mint Gina Lollobrigida, Sophia Loren, Charlton Heston, Elizabeth Taylor és Jacky Kennedy. Európa és Amerika után a Távol-Kelet meghódítása következett, üzletek nyíltak Hong-Kongban és Japánban is.

Ékszer és logo

Erre az időszakra tehető a híres GG logó diadalmenete is. A Guccio Gucci nevének kezdőbetűiből álló elemeket a cég saját kovácsműhelyében készítették és először táska kapocsként használták, majd az utazótáskák mintázatába szőtték bele. Azóta a legkülönfélébb formákban jelenik meg: ruhaanyagként, ékszerként, kapocsként, de még műalkotásokban is.

És ha Gucci, akkor még egy nevezetes dologról említést kell tenni. Ez pedig nem más, mint a Flora, amely egy gyönyörű virágos-pillangós természeti motívum. Amikor 1966-ban Grace monacói hercegnő a milánói Gucci szalonban egy zöld „bamboo táskát” vásárolt, Rodolfo Gucci ragaszkodott hozzá, hogy megajándékozza. A hercegnő pedig egy sálat kért ajándékba. A Flora mintát így Gucci kérésére személyesen a hercegnő selyemsáljára tervezte Vittorio Accornero a kor  híres illusztrátora.

A Flora minta

Aldo és Rodolfo ebben az időben még azt tervezgették, hogy fiaik fogják irányítani a családi cégbirodalmat. 1982-ben a cég nyílt részvénytársasággá vált, amelynek vezetését Maurizio – Rodolfo fia - látta el, aki egyben a részvények felét is birtokolta. Az apák álmainak Rodolfo 1983-ban bekövetkezett halála vetett véget, amikor elkezdődtek a beláthatatlan következményekkel járó családi viták.

1987-ben azonban még Maurizio az, aki úgy dönt, hogy a kiegészítők után a kifutón is megveti a lábát. A divatkollekció vezető tervezőjének Tom Fordot kérték fel és a siker fergeteges volt. Ismét csak érdekes játéka a sorsnak, hogy egy bahreini befektető társaság éppen ekkor vásárolta be magát a cégbe, amely társaság a ’90-es évekre igyekezett a részvények többségét felvásárolni.

1994-ben Tom Fordot tették meg a Gucci cég kreatív igazgatójává. A luxus márkát merészséggel és provokációval ötvözi, amely kedvező visszhangra talál nemcsak a divatvilágban, hanem a világsztárok körében is. A vitathatatlan  szakmai sikerek mellett azonban Maurizio Gucci hiába tett erőfeszítéseket a családi konfliktusok elrendezéséért. 1995-ben gyilkosság áldozatává vált, és vele utolsó esély is odaveszett a megegyezésre. A dollármilliárdokat érő családi vállalkozás igazgatótanácsában mára egyetlen Gucci sem maradt.

A cég 1999-ben stratégai szövetségre lépett a  Pinault-Printemps-Redoute csoporttal és ezzel a Gucci egy több márkát képviselő cégcsoporttá vált. A Gucci egyedülálló globális sikereket ért el és a legkívánatosabb luxusmárka lett a világon (Nielsen Company, 2007).

Rendkívül sikeresen ötvözi a gazdag hagyományokat, a semmivel össze nem mérhető kézműves munkát a jelenkori divatirányzatokkal és ezáltal vonzó kollekciókat állít ki, amelyek mind a kritikusok, mind pedig a kereskedelmi mutatók tekintetében szép sikereket érnek el. A 2000-es években például felfrissül a Flora minta, a Bamboo táska és a Jackie táska megjelenése és így új közönséghez jut el. Az utóbbi években a Gucci társadalmi szerepvállalása – amely a környezetet károsító hatások  csökkentésére fókuszál  - tovább erősíti a márkát. A márka presztízsét jelzi a Gucci Múzeum is, amelynek Firenze történelmi központjában, a Palazzo della Mercanzia ad otthont.

© A www.parfumpartner.hu honlapon fellelhető információk, fényképek és szöveges tartalmak a Trade Marks Licence Provider Hungary Kft. tulajdonát képezik. A webáruházban található fényképek és termékleírások, mint szellemi termékek felhasználására kizárólag a Szállító jogosult, azok jogosulatlan másolása, továbbítása, vagy egyéb módon történő felhasználása nem megengedett. ©
Webáruház készítés